- 04 Kasım 2024 - -YENİ- SORUNLU DEĞİL SORUMLU BİR HAC
- 21 Ekim 2024 - ZAHİD ŞEHİT YAHYA SİNVAR
- 15 Ekim 2024 - DİYANET CAMİ VE CEMAAT
- 09 Ekim 2024 - 7 EKİM FITRATIN DİRENİŞİ
- 25 Ağustos 2024 - CAMİKEBİR KENTSEL DÖNÜŞÜM
- 21 Ağustos 2024 - EVLİLİK TALEPİNİZ NE OLMALI?
- 08 Ağustos 2024 - MİTİNGLER BİTTİ ŞİMDİ NE OLACAK
- 02 Ağustos 2024 - İSMAİL HANİYE HAFTASI
- 31 Temmuz 2024 - SİYONİST YAHUDİ TERÖRİSTLER
- 24 Temmuz 2024 - SÖMÜRGE BESLEMELERİ
- 15 Temmuz 2024 - KATİLLER ÜLKESİ AMERİKA
- 05 Temmuz 2024 - MÜLTECİ GÖÇMEN PEYGAMBER
- 30 Haziran 2024 - AHLAK KÜLTÜR SANAT EĞİTİM ÇALIŞTAYI
- 23 Mayıs 2024 - RAHMANIN MİSAFİRİ OLMAK
- 20 Mayıs 2024 - ÖMER NASUHİ BİLMEN VE TOPLUMSAL CİNSİYET
- 13 Mayıs 2024 - ÇOCUKSUZ KADINLAR VE KÖPEKLER
- 06 Mayıs 2024 - KÜRESEL VİCDAN AYAKLANMASI
- 22 Nisan 2024 - FİLİSTİN MESELESİ ÇADIRDA BİLE
- 16 Nisan 2024 - İSLAMCILAR VE EKSEN KAYMASI
- 09 Mart 2024 - KADINLAR 8 MART
- 06 Mart 2024 - RÖNESANS II GAZZE
- 26 Şubat 2024 - İSLAM ŞERİATI
- 12 Şubat 2024 - 14 ŞUBAT SEVGİLİ
- 23 Ocak 2024 - AKREDİTE İMAN
- 12 Ocak 2024 - REGAİP GECESİ BİDAT SA!
- 30 Aralık 2023 - KIZIL GONCALAR
- 24 Aralık 2023 - ELEŞTİRİSEL BAKIŞ FİLİSTİN
- 09 Kasım 2023 - Seyyid Burhaneddin ve Erciyes Bulvarı - Mehmet Özhaseki
- 09 Kasım 2023 - Seni Yargılayacağız Netanyahu
- 29 Ekim 2023 - Muasır Medeniyet Sınıfta Kaldı
- 06 Ekim 2023 - Sanatçı Veya Konserler Adına Aileyi Yok Etmek
- 11 Mayıs 2023 - Anneler Gününde Kadınlar
- 06 Mayıs 2023 - 14 Mayıs Seçimlerini Bu Makale Üzerinden Okumak
- 16 Şubat 2023 - İmani Bir Eylem Ensar Olmak
- 09 Ocak 2023 - Yüzleşmek ve Filistin
- 19 Aralık 2022 - Militarist Siber Seküler Saldırı
- 15 Aralık 2022 - Kudüs’ü Bünyamin’ce Sevmek
- 12 Aralık 2022 - Çocuk Evlilikleri Ve Din
- 10 Haziran 2022 - Güne Kur’an İle Başlanılmayan Bir Toplumun Kitabı Sahipsiz Kalacaktır
FURKAN YILMAZ ALTINÖZ
BİR MEVLİD KANDİLİ DAHA GERİDE KALIRKEN
BİR MEVLİD KANDİLİ DAHA GERİDE KALIRKEN
Sözlükte “doğum yeri ve zamanı” anlamına gelen mevlid kelimesi, İslâm kültüründe özellikle Hz. Peygamber’in doğumunu, bu vesileyle yapılan törenleri ve yazılan eserleri ifade etmek için kullanılır. Ancak günümüzde yazılı eserlerden daha çok Hz. Peygamberin doğumunu hatırlatmaktadır.
Mevlid etkinlikleri Hz. Peygamber’in sağlığında onun doğum yıl dönümlerinde kutlanmadığı gibi ilk dört halife dönemiyle Emevî ve Abbâsî devirlerinde de mevlitle ilgili bir uygulamaya rastlanmamaktadır. Daha sonraları gerek ibadet, gerek siyasi ve gerekse sosyal sebepler sonucu İslam dünyasında mevlit programları yapılmıştır.
Bir örnek olarak, Kuzey Afrika’da önceleri mevlid kutlama âdeti yokken bunlar ilk defa kadı ve muhaddis Ebü’l-Abbas Ahmed b. Muhammed b. Hüseyin es-Sebtî el-Azefî (ö. 633/1236) tarafından halkın Hristiyan bayramlarını kutlamasını önlemek amacıyla icra edilmeye başlanmıştır.
İlk halifeler sonrası beylik, halifelik ve imparatorluk dönemlerinde mevlit uygulamaları devam etmiş fakat uluslaşma sürecinde Suudi Arabistan hariç, Müslümanların yaşadıkları ülke ve coğrafyalarda varlığını sürdürmüştür.
Mevlid yazımlarında heyecan vardır. Ayetlerin inişi vardır. Vahiy vardır. Peygamberlik vardır. Tarih vardır. İnanç vardır. Sevgi vardır. Muhammedî (sav) muhabbet vardır. Mevlidin varlığı ayet ve sünnet ile sabit olmadığı için kültürel değer olarak Müslümanların tarihinde yer almaktadır. Yani mevlid kandilini idrak etmek farz, vacip ve sünnet değildir. Ayrıca bu geceye ibadet yüklemek ve zorunlu kılmak söz konusu olmamakla beraber, isteyen kişi/gruplar İslami genel kanaate/karaktere aykırı olmamak şartıyla değerlendirebilir.
Mevlid programları anma programlarıdır. Mevlid programlarında ortak beklenti Hz. Peygambere yakınlık, vesile ve şefaat beklentisidir. İslami ilkelerin egemen olduğu coğrafyalarda bu anlayış normal kabul edilse de İslam’ın egemen olmadığı, seküler düzlemde yalnızca bu anlayışla yetinmek asla yeterli değildir. Günümüzde mevlid kandilleri Hz. Peygamberi anlama ve anlatmaya yönelik olmalıdır. Ve mevlitte bilinç ve eylem yüklü bir peygamber anlayışı elde edilmelidir.
Mevlid kutlamaları muhataplarından Hz. Peygamberin varlık nedenini/gönderiliş gayesini ve mücadelesini, hadislerini, Kur’an ve tefsirlerini okumalarını tavsiye etmelidirler. Mevlid geceleri davet ve tebliğe yönelik Safa tepesine, Ebu Kubays Dağına ve Akabe tepesine dönüşmelidir. Aynı havayı soluyan, aynı hedefe kilitlenen, aynı inancı yükleyen miting alanlarına dönüşmelidir. Hz. Peygamberi ve inanalarını/arkadaşlarını modellemeye sürüklemelidir. Haz, hız ve renklere dönüşmemelidir.
Mevlid etkinliklerine bidat/dinde yoktur diye karşı çıkmak anlamsızdır. Sosyo-psikoloji ve ihtiyaçlar göz önünde tutularak karar verilmelidir. İnsanlara ulaşmak ve onları bir araya getirmek, kitleleri harekete geçirmek, milli ve manevi değerleri topluma ulaştırma açısından bakılmalıdır. Hatta mevlidi dinsel bir olaydan çıkararak sosyolojik bir eksene oturtarak kutlanması sağlanmalıdır. Nasıl ki her hangi bir olayı (din, tarih, kültür, siyasi ve ekonomi gibi) anlamak için seminerler, konferanslar, paneller ve sempozyumlar düzenleniyor ve hiç kimse bidat/dinde yoktur diye karşı çıkmıyorsa; mevlid de bu kategoride pekâlâ değerlendirile bilinir.
Henüz Yorum yok